Podstawową techniką geometrycznego zapisu
konstrukcji jest tzw. RZUTOWANIE. Aby powstał rzut należy przyjąć:
v powierzchnię rzutu,
v obiekt, czyli przedmiot
rzutu,
v zasadę rzutu.
Mając daną powierzchnię rzutu, np. płaszczyznę P i dowolne punkty np. A i B w przestrzeni,
nie leżące na płaszczyźnie P - to rzutowania można
dokonać wg trzech zasad. A będą to:
v rzuty środkowe
v rzuty równoległe,
v rzuty prostokątne,
AB || A’B’, BD || B’D’, DA
|| D’A’
Szczególny przypadek rzutu środkowego występuje
wtedy, gdy punkty np. A, B, D leżą na płaszczyźnie a || P a środek rzutowania C leży poza płaszczyzną a.
Jeżeli a || P ÞAB||A’B’
BD||B’D’
DA||D’A’
Na bazie rzutu środkowego przy a || P oparta jest tzw. PERSPEKTYWA, w której
główną zasadą jest ustawienie przedmiotu rzutowanego w płaszczyźnie pionowej
(czołowej), środek rzutowania umieszczany może być z przodu lub z tyłu
płaszczyzny czołowej w dowolnej odległości. W perspektywie przedstawiamy
różnego rodzaju bryły. Z tego względu jest ona szeroko stosowana w malarstwie,
architekturze i budownictwie. Dla przykładu narysujemy perspektywę
graniastosłupa o podstawie sześciokąta foremnego.
Rysunek- graniastosłup rysowany w perspektywie.
Okazuje
się, że krawędzie tylnej ściany są równoległe do krawędzi przedniej ściany a
wysokość graniastosłupa jest równa bokom sześciokąta. To stwierdzenie jest
istotne również podczas przecinania brył, w tym przypadku ostrosłup o podstawie
sześciokąta przecięty płaszczyzną równoległą do płaszczyzny podstawy.
Oddalając środek rzutowania C w nieskończoność
otrzymamy kierunek rzutów k i wówczas wszystkie promienie rzucające są względem
siebie równoległe. AA’||BB’||CC’||k.
SZCZEGÓLNYM
przypadkiem rzutów równoległych są rzuty prostokątne. Kierunek rzutów k jest
wtedy prostopadły do płaszczyzny rzutowania P. System rzutowania tego
samego przedmiotu na dwie, trzy lub więcej płaszczyzn stał się podstawą rozwoju
geometrii wykreślnej i ma szerokie zastosowanie w RYSUNKU TECHNICZNYM.
Zanim
przejdziemy do szczegółowego omawiania rzutowania prostokątnego pragnę zapoznać
Państwa z techniką rysowania w aksonometrii, przy czym sposób kreślenia
określono w POLSKICH NORMACH.
Kierunek rzutowania jest zawsze prostopadły do
płaszczyzny rzutowania P. Płaszczyzna rzutowania P nie jest zawsze równoległa do
płaszczyzny rysunku.
1.
AKSONOMETRIA
UKOŚNA
2.
AKSONOMETRIA
PROSTOKĄTNA
3.
IZOMETRIA
Do tej pory analizowaliśmy
sposoby przestrzennego przedstawienia elementów na płaszczyźnie rysunku,
przyjmując jako główną zasadę jeden środek rzutowania (perspektywę) lub jeden
odpowiednio ustawiony kierunek rzutowania (aksonometrię).
Poznamy teraz zasadę jednej
z odmian rzutowania równoległego tzw. Rzutowanie prostokątne, z tym, że
będziemy przyjmowali więcej niż jeden kierunek rzutowania. Kierunek ten będzie
zawsze prostopadły do przyjętej odpowiednio płaszczyzny rzutowania.
Taki sposób przedstawienia tego samego elementu na różnych rzutniach,
sprowadzanych umownie do płaszczyzny rysunku – wymaga wyobraźni przestrzennej.
Można ją rozwinąć poprzez naukę geometrii wykreślnej.
Założono, że trzy wzajemnie równoległe do siebie płaszczyzny dzielą
przestrzeń na osiem (8) części. Przedstawmy taki układ płaszczyzn w
aksonometrii ukośnej.
ZASADY RZUTOWANIA
RZUTOWANIE EUROPEJSKIE (wg
pierwszego kąta)
Aby przedstawić na jednym
arkuszu obiekt w rzutach prostokątnych, przy założeniu, że kierunki rzutowania
są do siebie prostopadłe należy umownie płaszczyzny rzutowania rozwinąć.
Przedstawia to poniższy rysunek. Płaszczyzna rzutowania P1 – rzutnia pozioma tak samo
jak P3 – rzutnia boczna umownie
pokrywa się na arkuszu z P2 – rzutnią pionową,
Przedstawmy bryłę w układzie zgodnymi z przyjętymi zasadami.
Po przeprowadzeniu rzutowania umownie płaszczyzny rzutowania
prostujemy, aby bryłę móc pokazać na jednym arkuszu rysunkowym. Na jednym
arkuszu rysunkowym bryła wygląda w ten sposób:
Ułatwieniem przy rzutowaniu
tej bryło równoległe ustawienie ścian bryły do założonych rzutni.