WAŁY I OSIE

Wał jako element części maszyn służy do przeniesienia momentu obrotowego. Wał jest podpierany w obudowie za pomocą łożysk.

Wał należy stopniowaćIdentyfikacja miejsc charakterystycznych na wale.

 

Miejsce osadzenia łożysk

Miejsce nałożenia kół (zębatych, pasowych)

Miejsce połączenia wału z silnikiem. W tym miejscu należy zastosować sprzęgło

Sposób zabezpieczenia łożysk przed wypadnięciem

Rowek pod wpust w miejscach osadzenia kół i sprzęgła

Powierzchnie oporowe dla łożysk i kół

 

W celu określenia głębokości rowków pod wpusty oraz  zabezpieczenia łożysk należy wykonać w tych miejscach przekroje

Zaznaczamy miejsca, których wymiary są znormalizowane, lub zależą od wymiarów elementów nałożonych na wał. Taki zabieg wykonuje się aby wymiarowanie wału było przejrzyste i czytelne. Zwymiarowanie powiększonych elementów wału

Następnie wymiarujemy cały wał i jego przekroje

Powierzchnie osadzenia wału w łożyskach oraz miejsca osadzenia kół należy pasować oraz zaznaczyć miejsca tolerowane. Zaznaczmy te miejsca.

W prawym górnym rogu arkusza umieszczamy tabelkę z zaznaczonymi wielkościami tolerancji

 

 

 

 

 

 

Dla powierzchni całego wałka należy określić chropowatość. Wartości chropowatości będą się różnić w miejscach, gdzie nasadzone na wał mają być koła, łożyska, sprzęgło. Przedstawia to następny rysunek.

 

 

 

 


Dla pozostałych powierzchni oznaczamy chropowatości wpisując symbol i wartość chropowatości a umieszcza go się nad tabelką rysunkową.