WAŁY I OSIE
Wał jako element części maszyn służy do przeniesienia momentu obrotowego. Wał jest podpierany w obudowie za pomocą łożysk.
Wał należy stopniowaćIdentyfikacja miejsc charakterystycznych na wale.
Miejsce osadzenia łożysk |
|
Miejsce nałożenia kół (zębatych, pasowych) |
|
Miejsce połączenia wału z silnikiem. W tym miejscu należy zastosować sprzęgło |
|
Sposób zabezpieczenia łożysk przed wypadnięciem |
|
Rowek pod wpust w miejscach osadzenia kół i sprzęgła |
|
Powierzchnie oporowe dla łożysk i kół |
W celu określenia głębokości rowków pod wpusty oraz zabezpieczenia łożysk należy wykonać w tych miejscach przekroje
Zaznaczamy miejsca, których wymiary są znormalizowane, lub zależą od wymiarów elementów nałożonych na wał. Taki zabieg wykonuje się aby wymiarowanie wału było przejrzyste i czytelne. Zwymiarowanie powiększonych elementów wału
Następnie wymiarujemy cały wał i jego przekroje
Powierzchnie osadzenia wału w łożyskach oraz miejsca osadzenia kół należy pasować oraz zaznaczyć miejsca tolerowane. Zaznaczmy te miejsca.
W prawym górnym rogu arkusza umieszczamy tabelkę z zaznaczonymi wielkościami tolerancji
Dla powierzchni całego wałka należy określić chropowatość. Wartości chropowatości będą się różnić w miejscach, gdzie nasadzone na wał mają być koła, łożyska, sprzęgło. Przedstawia to następny rysunek.
Dla pozostałych powierzchni oznaczamy chropowatości wpisując symbol i wartość
chropowatości a umieszcza go się nad tabelką rysunkową.